zaterdag 5 maart 2016

Eerste bezoek Donderdag 25/02

Samenvatting van het eerste bezoek met de kleuter en zijn moeder:

- De kleuter kan niet praten, maar kan wel een vorm van gebarentaal. Hij kan zich vrij goed non-verbaal duidelijk maken.
- Hij heeft wel een spraakcomputer die hij zowel thuis, als in de klas kan gebruiken en hij ook vrij goed overweg mee kan.
- Hij kan goed met een Ipad werken. Zo kan hij zelfstandig filmpjes opzoeken of spelletjes spelen.
- De kleuter wordt zeer snel moe.
- Wanneer de kleuter zich op iets focust of een fysisch belastende handeling uitvoert, vergt dit heel erg veel inspanning. Zodanig veel dat hij geen controle meer heeft over zijn mond en hij deze ongecontroleerd opent.
- Hij houdt enorm veel van Zorro en alles wat met ridder en zwaarden te maken heeft.
-Hij heeft zijn eigen vaste plaats aan de keukentafel. Hier staat ook zijn spraakcomputer.


Het doel van de opdracht is om een speelgoed te ontwikkelen, of een bestaand spel te hacken, zodanig dat het de kleuter zowel op een cognitief vlak, als op een motorisch vlak uitdaagt.
Het is de bedoeling dat het kind het speelgoed volledig zelfstandig kan gebruiken, bedienen en spelen. Dit enerzijds om de kleuter  eens iets zelfstandig te laten doen zonder dat zijn ouders telkens moeten inspringen, maar anderzijds ook om de ouders een rustmoment te geven, zodat ze even niet intensief met de kleuter hoeven bezig te zijn.
Het zou een bonus zijn mocht de kleuter er lange tijd geboeid door blijven en het speelgoed dus lange tijd kan gebruiken. Zo kan het speelgoed eventueel aanpasbaar gemaakt worden zodat de ouders het op een eenvoudige manier kunnen aanpassen wanneer de interesses van het kind veranderen.


Speelplaats van de kleuter:

Speelgoed:

Deze blokken kan hij gemakkelijk mee spelen. Ze zijn voor hem makkelijk vast te klemmen door de gaten die er in het midden inzitten.

De kleuter is de laatste tijd erg geïnteresseerd in alles wat met ridders en Zorro te maken heeft. Hij is dus zot van zwaarden en dolken waarmee hij dan tegen andere mensen kan 'vechten'.
Deze dolk houdt hij constant met zijn linkerhand (beste hand) vast. Wanneer hij deze dolk vastheeft, probeert hij de andere handelingen met zijn rechterhand (minder goede hand) uit te voeren.

Het stuur is een stuk speelgoed waar hij een eind mee gespeeld heeft. Motorisch lukt het nog net om lichtjes aan het stuur te draaien, op de toeter-knop te drukken en de versnellingspook (groen, rechts onder) naar voor en achter te duwen.
Cognitief is dit echter niet meer uitdagend genoeg voor het kind.

Het gezin had net een WII gekregen van vrienden. Het leek ons tof om als navolging van het vorige stuk speelgoed eventueel de stuur-console om te vormen zodat de kleuter race-spelletjes op de WII zou kunnen spelen.


Dit is het testmodel van de elektrische rolstoel. Het lukt de kleuter goed om de joystick te bedienen mits hij steun heeft met zijn beide armen op het plexiglas 'tafeloppervlak'. Bij het definitieve model (zijn eigen rolstoel) zal de vorm van het tafelblad nog aangepast worden voor optimale steun en bediening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten