zondag 6 maart 2016

Conclusie samenkomst + Nieuw idee speelgoed

Conclusie elektrische speelgoedauto

- Het onderstel van de zitorthese is vrij eenvoudig na te maken en te monteren in een speelgoedauto, mits het kunststoffen frame van de auto wat verstevigd wordt.
- De manier waarop de kleuter het eenvoudigst een elektrisch aangedreven voertuig kan besturen is via zijn 'joystick'. Dit wil zeggen dat we de elektronica van de aandrijving volledig zouden moeten hacken.
Dit is door de beperkte tijd en mogelijkheden helaas minder haalbaar om een mooi, afgewerkt en volledig functioneel product te bekomen.

=> Daarom hebben we ervoor gekozen om rond het ander voorstel van de ouders te werken, namelijk het ontwerpen of hacken van speelgoed zodanig dat het zowel motorisch als cognitief een uitdaging blijft.

We zijn dus op zoek gegaan naar speelgoed, waar de kleuter lange tijd plezier van zal hebben en geïnteresseerd in zal blijven om te hacken of te ontwerpen.


Race-spelletjes op de Wii

Eerst dachten we aan het hacken van een Wii console met stuur. Zo zou de kleuter race-spelletjes kunnen spelen.

Voordelen:
- Afhankelijk van de vaardigheden van het kind, zouden dan moeilijkere of makkelijkere race-spelletjes gekocht kunnen worden. Door deze grote variatie zal het kind hier lange tijd plezier aan hebben.

Nadelen:
- Race-spelletjes zijn standaard al vrij moeilijk voor een doorsnee kind van 4 jaar, maar voor de kleuter is het dan nog eens moeilijker door de motorische beperking. Het nemen van bochten moet vrij precies gebeuren. (niet te scherp, maar ook niet te wijd). Hiervoor is de fijne motoriek van de kleuter niet goed genoeg.
Dit zou ervoor zorgen dat hij constant uit de bocht vliegt en verliest, wat vrij frustrerend kan zijn.

Gooi-spel

De ouders van de kleuter hadden het idee een gooi-spel te ontwikkelen, aangezien hij vrij goed kan gooien.
Wij vonden dit een zeer goed voorstel en hebben na overleg gekozen hierrond te werken.

Voordelen:
- Zeer goed voor de ontwikkeling van de grove motoriek.
- Kan hij met zijn vriendjes spelen.
- Kan zodanig gemaakt worden dat hij het spel volledig zelfstandig kan spelen.
- Kan hem op zowel motorisch als cognitief vlak uitdagen.
- Kan aanpasbaar gemaakt worden in moeilijkheidsgraad waardoor het spel hem kan blijven boeien en uitdagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten